مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان با تأکید بر پایداری همکاری‌های ایران و افغانستان گفت کریدور ریلی مشترک، فراتر از منافع اقتصادی بوده و به‌عنوان مسیر حیاتی تجارت و کمک‌های بشردوستانه، از تحریم‌ها مصون و فرصتی راهبردی برای ایران است.

ریل راه آهن

همشهری آنلاین: کریدور ریلی مشترک ایران و افغانستان، مسیری استراتژیک برای اتصال شرق و غرب به شمار می‌آید که از مرزهای شرقی ایران آغاز می‌شود و از طریق خاک افغانستان، امکان دسترسی مستقیم به مسیرهای تجاری آسیای مرکزی، چین را فراهم می‌کند.

مصطفی رضایی، مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان در مورد دلایل استراتژیک و پایداری همکاری‌ ایران و افغانستان گفت: این کریدور فراتر از منافع صرف اقتصادی، بستری حیاتی برای کمک‌های بشردوستانه و توسعه پایدار منطقه است و می‌تواند موقعیت ایران را در برابر رقابت‌های منطقه‌ای تقویت کند. همچنین عملا از ملاحظات سیاسی و تحریم‌ها مصون خواهد بود. ملت افغانستان همواره نسبت به ایران دوستی و همکاری صمیمانه‌ای داشته‌اند و تغییرات حکومتی تأثیری بر بهره‌برداری پایدار این مسیر نخواهد گذاشت. اعتماد بیشتر افغان‌ها به همکاری‌های منطقه‌ای و همسایگی، به دلیل آسیب‌دیدگی زیرساخت‌ها در دوران حضور قدرت‌های خارجی پشتوانه محکمی برای همکاری‌های بلندمدت است.

مدیرعامل کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان در پاسخ به این پرسش که آیا پیشنهادهای احداث خطوط ریلی موازی از سوی کشورهای دیگر، چالشی برای کریدور ایران-افغانستان ایجاد می‌کند، گفت: کشورهای متعددی مانند قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، روسیه و امارات پیشنهاد احداث خطوط ریلی موازی را ارائه کرده‌اند و این موضوع می‌تواند ایران را از کریدورهای اصلی ترانزیت جهانی کنار بگذارد، اگر ایران نتواند اتصال استاندارد و کارآمد خود را تکمیل کند. اگر اتصال استاندارد ایران و چین از طریق افغانستان تکمیل شود، سالانه ۴۸ تا ۵۰ میلیون تن بار بدون نیاز به تغییر واگن یا تخلیه و بارگیری، بین چین و اروپا جابه‌جا خواهد شد. این ظرفیت عظیم برتری راهبردی و اقتصادی بی‌نظیری برای ایران در عرصه ترانزیت جهانی است.

کد خبر 980747
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha